Blog

Vánoční nakupování: Jak rozpoznat podvodné E-shopy a nepřijít o peníze

🎄 S příchodem vánočních svátků přichází i období shonu, kdy lidé nakupují dárky pro své nejbližší. V mnoha případech si ani neuvědomují, že mohou naletět podvodníkovi. Na toto téma jsme měli začátkem prosince webinář, který jsme se rozhodli uvolnit a zveřejnit.


📱 Nejvíce rozšířeným podvodem je phishing a jeho další typy: smishing (podvody poslané sms zprávou), vishing (podvodník vás kontaktuje telefonicky) a spoofing (podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo např. infolinku banky nebo jiných institucí). Cílem všech těchto útoků je získat vaše peníze.

🛍️ Vedle phishingu bychom měli být obezřetní i na místa, kde chceme nakupovat dárky, tedy nejrůznější internetové markety nebo e-shopy. Doporučujeme si vždy nejdříve ověřit informace o zvoleném e-shopu skrze recenze, webovou doménu, kontaktní informace či náhled do obchodních podmínek. Pokud platíte kartou, můžete v případě problémů zkusit využít služby chargeback: https://www.duofinance.cz/chargeback.

⚠️ Důležité je zkontrolovat, zda v hlavičce naleznete jméno subjektu, tyto informace na podvodných e-shopech často úmyslně chybí. Naštěstí existují webové stránky jako například databáze podvodných e-shopů od České obchodní inspekce – tu naleznete i pod zkráceným odkazem rizikove.cz

Zde můžete obchodníky vyhledávat a ověřit si tak, že shopík, na kterém se chystáte nakoupit, není evidován jako podvodný. Můžete také využít další platformy, například dTest: https://www.dtest.cz/eshopy

🏦 Když naletíte podvodníkovi, je potřeba ihned vše nahlásit své bance přes kontaktní centrum nebo přímo na pobočce. Banka po vás bude chtít podrobný popis incidentu a následně celou věc postoupí příslušnému oddělení, které prověřuje případy i v rámci mezinárodní spolupráce. Banka může v některých případech převodu peněz z účtu na účet peníze zachytit a zdržet až do doby, než celou záležitost prošetří policie.

Kam hlásit podvody u jednotlivých bank:

🚓 Kromě banky je třeba podvodné jednání nahlásit i na policii, protože pouze policie má pravomoc stíhat podvodníka za případný trestný čin. Policií doporučovaný postup naleznete zde: https://www.policie.cz/clanek/jak-nenaletet-pri-shaneni-darku-na-internetu-podvodnikum-nejen-v-obdobi-vanoc.aspx

⚖️ Nezapomeňte, že pokud podvod není nahlášen zároveň na policii, chybí právní titul na jehož základě mohou být provedeny další zákonné kroky.

🏦 Pozor ale na falešné bankéře! Jedná se o poměrně nový, ale čím dál tím častější typ podvodu.

Naštěstí se občas některé podvodníky podaří chytit – tady se to povedlo i díky Jirkovi, který vysvětluje věci, což je naprosto geniální YouTube kanál.

Gangy svým obětem přezdívaly „mamuti“. Na zveřejněné inzeráty reagovali pachatelé obratem, zejména prostřednictvím aplikace WhatsApp. Slibovali platbu za inzerované zboží a hlavně zajištění jeho přepravy. Prodávajícím zasílali falešné odkazy na přepravní společnosti a banky.

Když oslovený člověk zadal příslušné údaje jako jméno, heslo, ověřovací kódy či údaje z platebních karet, pachatelé fakticky převzali kontrolu nad jejich internetovým bankovnictvím. Následně jim z účtů vybrali peníze.

Vrchní státní zástupce v Olomouci Radim Dragoun doplnil, že žena zadržená v ČR má postavení spolupracující obviněné a pomáhá rozkrývat trestnou činnosti dalších pachatelů. Uvedl, že uhradila poškozeným lidem způsobenou škodu ve výši dvou milionů korun.

Zdroj: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/policie-ceske-republiky-gangy-internetove-podvody-inzeraty-weby-bankovni_2312061112_elev

🏦 Určitě je dobré si zkusit bankéře ověřit – tak máte jistotu, že mluvíte skutečně s někým z banky a ne s podvodníkem. Některé banky u nás již tuto možnost nabízejí. Zajímavá diskuze se k tomuto tématu rozjela například v tomto příspěvku na síti X.

Princip této funkce je takovýto:

Zavolá banka a chce abyste se vy ujistili, že jsou to skutečně oni, protože teď je těch podvodů opravdu ranec. Vy otevřete appku a do ní vám direct pošle volající zprávu s unikátním kódem. Ne do SMS, ale přímo do té bankovní appky, takže je to mimo banku nezneužitelné. Vy volajícího požádáte, aby vám ten kód přečetl – při generování toho kódu se pošle vám, ale zároveň se ukáže i v systému volajícího operátora. Pokud kód sedí, mluvíte skutečně s někým z banky.

Co víme, tak toto zatím umí Česká spořitelna, Mbank, ČSOB, možná i další banky. Pokud nemáte možnost si identitu bankéře ověřit, raději bychom se po telefonu do žádných větších transakcí nepouštěli a navštívili pobočku.

A jak byste dopadli v případě podvodu vy? To si můžete otestovat na stránce: https://kybertest.cz

NENECHTE SI UJÍT

Buďte první, kdo se dozví novinky z našeho blogu o IT bezpečnosti. V kybernetické bezpečnosti hraje čas důležitou roli.

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.